Hur navigerar vi i sociala medier när vi blir alltmer beroende av dem? Hur håller vi oss säkra och undviker att göra misstag? Den digitala marknadsföringsbranschen förändras dagligen.
Här är några riktlinjer. Läs vidare för att få en bättre förståelse för sociala medier och de risker som de innebär för ditt företag. Nedan listas några bästa metoder för marknadsföring i sociala medier. Dela dem sedan med dina affärspartner. Det tar bara några minuter att dela innehållet på dina profiler i sociala medier.
Använd analyser för att avgöra hur effektiv din strategi för sociala medier är. Även om ditt företag kanske inte drabbas av en kris av Starbucks storlek kan ett litet antal delningar vara tillräckligt för att orsaka en stor påverkan i din bransch. Förutom analyser bör du utarbeta en krisplan och inrätta konton för sociala medier i god tid. På så sätt har du de nödvändiga verktygen för att hantera situationen om en kris inträffar. Det är aldrig en bra idé att luta sig tillbaka och hoppas att ingen kommer att lägga märke till ditt inlägg.
Se till att du följer universitetets riktlinjer för sociala medier. Avdelningar måste kunna ge anställda tillstånd att publicera innehåll på sina sidor i sociala medier. För att förhindra dubbla konton ska du se till att universitetsanställda har rätt behörighet att publicera innehåll. Om en avdelning redan har ett konto i sociala medier ska du se till att avdelningschefen kan ändra och uppdatera det med lämpligt innehåll. Om så inte är fallet, se till att kontona har rätt kontaktinformation. Om du inte är säker på vem som har behörighet kan du be om hjälp från en universitetsanställd.
Hur man får ut det mesta av sociala medier
- I en dokumentärfilm som nyligen visades på Netflix, ”The Social Dilemma”, diskuterar experter på psykisk hälsa de skadliga effekterna av sociala medier.
- De pekar på det faktum att dessa plattformar är utformade för att vara beroendeframkallande, och att AI på sociala nätverk väljer vilka notifikationer som ska visas för en person baserat på dennes beteende och historik.
- Konsekvenserna för människor är djupgående.
- Men vad kan vi göra? I den här artikeln beskrivs några av de sätt på vilka vi kan få ut det mesta av de sociala medierna.
De sociala mediernas värld
Världen av sociala medier har vuxit snabbt under de senaste åren. År 1987 lanserade National Science Foundation (NSF) ett rikstäckande digitalt nätverk som kallas NSFNET. I dag är internet en av de snabbast växande branscherna i världen och har över en miljard användare. Facebook och Twitter är båda exempel på tidiga plattformar för sociala medier. Facebook grundades 2004 av en Harvardstudent och Twitter grundades 2006 av tre Stanfordstudenter. Dessa två företag introducerade serier av kort videoinnehåll, filter och informativa digitala effekter.
I nyligen genomförda opinionsundersökningar fann Pew Research Center att amerikanerna är alltmer försiktiga med sociala medier. Webbplatser för sociala medier utnyttjar i allt högre grad aggregerade nya källor, där man syr ihop flera flöden för att bilda trovärdiga samband. Experter på psykisk hälsa kallar detta fenomen för ”pseudovetenskap” och pekar på det faktum att de algoritmer som används för att skapa Facebooks notiser är utformade för att skapa ett beroende. Som ett resultat av detta skapar sociala medier en farlig cykel som vidmakthåller postmarxistiska klasskonflikter och digitala klyftor.
När nya former av konsumenternas rörlighet växte, tog företagen tillfället i akt att träffa och interagera med konsumenterna. Som ett resultat av detta anpassade sig företagen för att tillgodose dessa nya behov genom att skapa nya, enklare sätt att köpa varor. Sociala medier var födda, och i dag fungerar de som ett kraftfullt marknadsföringsverktyg. Innan de exploderade användes de främst för att koppla samman människor digitalt. Lyckligtvis gjorde skrivbordstillgång till anslagstavlartjänster det mycket lättare att skapa och odla fria online-gemenskaper.
Hur du använder marknadsföring i sociala medier för att öka din räckvidd
I takt med att sociala mediekanaler fortsätter att växa är det viktigt att införliva vissa marknadsföringsinsatser för att öka räckvidden. Det finns flera viktiga mätvärden som kan kombineras för att få en heltäckande bild. Den genomsnittliga engagemangshastigheten gör att du kan övervaka hur väl ditt innehåll får engagemang, och förstärkningshastigheten låter dig veta om dina följare delar ditt innehåll med sina vänner. Ett annat mått att följa är viralitetsgraden, som visar om ditt innehåll blir viralt. Slutligen kan publiktillväxten visa hur snabbt din sida eller ditt inlägg får nya följare.
För att skapa en framgångsrik strategi för sociala medier ska du komma ihåg att ditt innehåll måste vara i synk med ditt varumärkes röst och värderingar. Genom att använda sociala medier för att berätta en historia ger du kunderna en inblick i varumärkets personlighet. Människor älskar att se lite mänskliga känslor hos varumärken, så publicera roligt, relaterbart innehåll som hjälper dem att få kontakt med dig. Även om konsumenterna inser att varumärken är företag vill de inte höra ständiga försäljningstal eller reklamtrick från dem. Undvik därför att överutnyttja sociala medier för att öka försäljningen.
När du har bestämt ditt varumärkes målgrupp måste du definiera en kundpersona. När du har gjort det kan du lära dig att arbeta med dem på sociala medier. Välj de viktigaste sociala medieplattformarna och bestäm din tonfall. Kom ihåg att ditt varumärkes röst är det sätt på vilket dina kunder uppfattar dig. Se dessutom till att din SMM-innehållsplan består av en blandning av främjande, underhållande och informativt innehåll. Det är också viktigt att anpassa dina KPI:er för SMM till dina ursprungliga mål.